Puusepäntie 4

29900 Merikarvia

Seurakunta

Merikarvian Helluntaiseurakunta, virallisesti Merikarvian Rukoushuoneyhdistys Saalem ry, perustettiin vuonna 1931, ja se lukeutuu helluntaiherätykseen, johon Suomessa kuuluu noin 240 suomenkielistä ja noin 30 ruotsinkielistä paikallisseurakuntaa. Suomenkielisissä seurakunnissa on jäseninä n. 46 000 helluntaiuskovaa.

Etusivun kuvassa näkyvän kauniin rukoushuonerakennuksen viehättävine sisätiloineen on suunnitellut arkkitehti Esko Räntilä Arkkitehtitoimisto Sakari Anttilasta Virroilta, ja se vihittiin käyttöön maaliskuussa 1991.

Nykyinen rukoushuone rakennettiin pitkälti talkoovoimin ja lahjoitusvaroin. Sitä ennen toimittiin Merikarvian keskustassa (Ylikylässä) sijainneessa kiinteistössä, jonka seurakunta osti vuonna 1977 ja kunnosti rukoushuoneeksi. Tätä ennen oli kokoonnuttu ensin vakituisesti erään seurakuntalaisen kotona, mutta kokoustoimintaa oli myös eri puolilla Merikarviaa muissakin kodeissa ja kokoushuoneissa.